Jedna z najwiekszych katastrof w historii mostownictwa wydarzyla sie w czasie budowy mostu kolejowego
Jedna z największych katastrof w historii mostownictwa wydarzyła się w czasie budowy mostu kolejowego przez rzekę św. Wawrzyńca w Quebec (Kanada). Był to wspornikowy most stalowy dwutorowy, którego główne przęsło, z podwieszonym odcinkiem środkowym, zaprojektowano pierwotnie rozpiętości 480 m. (Steinman, Watson, 1957; Godard, 1924; Hammond, 1958). W roku 1900 do opracowania projektu zaproszono Teodora Coopera – jednego z najwybitniejszych inżynierów mostowych w Ameryce – zalecając mu zwiększenie rozpiętości przęsła do 549 m. Zmiana ta umożliwiała zmniejszenie wymiarów i głębokości posadowienia fundamentów. Projekt został przerobiony z zachowaniem jednak poprzedniego udźwigu mostu. Ze względu na bardzo duży koszt tego obiektu wywierano nacisk na projektanta, by ograniczył, na ile to możliwe, zużycie stali. Również ze względów oszczędnościowych nie przewidziano funduszy na badania doświadczalne, pomocne przy opracowaniu projektu. Roboty zostały rozpoczęte w 1904 r. i przebiegały sprawnie. Latem 1907 r. było gotowe południowe boczne przęsło i z wysuniętej części wspornikowej przęsła głównego rozpoczęto montaż części podwieszonej. Budowę przęsła głównego prowadzono równocześnie od obu filarów. [więcej w: ceny dachówek ceramicznych, ile kosztuje ocieplenie domu styropianem, meblomoda ]
Powiązane tematy z artykułem: ceny dachówek ceramicznych ile kosztuje ocieplenie domu styropianem meblomoda