Przyczyny wielu awarii i katastrof mozna wyjasnic dopiero, gdy uwzgledni sie procesy kruchego pekania zachodzace w materiale.

Przyczyny wielu awarii i katastrof można wyjaśnić dopiero, gdy uwzględni się procesy kruchego pękania zachodzące w materiale. Bywa ono bardzo groźne dla bezpieczeństwa mostów, gdyż występuje raptownie i to przy wartości naprężeń średnich znacznie mniejszej niż wytrzymałość materiału. Spękania powodują w materiale konstrukcji koncentrację naprężeń, odkształceń i przemieszczeń, skupiając je przy wierzchołkach rys, zwłaszcza o ostrych zakończeniach. Pojawia się tam rozciąganie, ścinanie w płaszczyznach rys lub ścinanie odchylone od tych płaszczyzn, gwałtownie rozrywające materiał, bez odkształceń plastycznych. Gdy naprężenia osiągają intensywność graniczną, wtedy następuje wzrost wielkości rys i ich rozprzestrzenianie, co może prowadzić do katastrofy konstrukcji. Z obecnością oraz rozwojem rys i innych defektów są ściśle związane: odkształcalność i wytrzymałość materiału. Spękania materiału ,mają rozmaite przyczyny. Mogą być naturalną cechą materiału, mogą pojawić się w rezultacie procesu produkcyjnego -przykładami są rysy skurczowe betonu i rysy spowodowane naprężeniami spawalniczymi. Częstymi powodami rys są: przeciążenie i zjawisko zmęczenia materiału. Zapoczątkowany proces pękania materiału może rozwijać się samoczynnie, zasilany przez energię sprężystą zgromadzoną w konstrukcji. Rozładowanie tej energii, a więc i zahamowanie rozwoju spękań, może nastąpić przy powiększeniu się rys i formowaniu nowych oraz przy wywołaniu nie sprężystych deformacji materiału, zwłaszcza wskutek uplastycznienia znacznej części konstrukcji, co pochłania dużą ilość energii. [patrz też: projektowanie wnętrz, ekrany bezszwowe, architekt warszawa ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: architekt warszawa ekrany bezszwowe projektowanie wnętrz

Polecamy również:
Najczęściej czytane:
Ruch ciężarowy

To samo dotyczy ruchu ciężarowego, który na szosach zamiejskich w ciągu doby wynosi od fet. a ntora kilkudziesięciu do dwóch tysięcy i więcej ton, obliczenia te winny być prowadzone bardzo dokładnie i wszechstronnie, aby dać w wyniku liczby z jednej strony dotyczące zużycia jezdni, z drugiej natężenia i rodzaju ruchu. Określą one pożądane przekroje ulicy […]

Proces prasowania w produkcji elementów prefabrykowanych

Za szczególnie interesujące, jakkolwiek obecnie niemożliwe do wykorzystania w produkcji, należy uznać wyniki badań nad stosowaniem do zagęszczania tworzyw cementowych bardzo wysokich ciśnień p> 1000 kG/cm2. Zaobserwowano tu, iż proces wiązania i twardnienia tworzywa następuje już po bardzo krótkim okresie czasu rzędu kilkunastu minut. Przykładowo, badania przeprowadzone w Paryskim Laboratorium Budownictwa wykazały, że zaczyn cementowy […]

DevURL
Partnerzy serwisu: