Przykladem sa katastrofy spowodowane utrata statecznosci elementów konstrukcji

Przykładem są katastrofy spowodowane utratą stateczności elementów konstrukcji. Jest to zjawisko szczególnie groźne, bo zwykle występuje nagle i powodując zmianę kształtu elementu konstrukcji, zmienia w niej często rozkład sił wewnętrznych. Wzrost liczby katastrof spowodowanych utratą stateczności wystąpił przy końcu XIX i . na początku XX w gdy zaczęto stosować kratownice stalowe coraz większych rozpiętości. Duże działające w nich siły wewnętrzne wymagały stosowania prętów w przekrojach złożonych, których części łączono kratownicowymi przewiązkami. Okazało się, że wiedza o zjawisku wyboczenia takich prętów, obciążonych dużymi siłami ściskającymi była niedostateczna, co doprowadziło do nieszczęść. Powtórnie liczne katastrofy wskutek wyboczenia elementów konstrukcji mostów pojawiły się w połowie XX w. , z wprowadzaniem do praktyki mostów blachownicowych dużych rozpiętości, z pomostami w postaci płyt ortotropowych. Mosty te były projektowane zgodnie z zasadami ówczesnej wiedzy inżynierskiej. Szczegółowe badania i analizy przeprowadzone po katastrofach wykazały jednak, że elementy mostów ulegają wyboczeniom, nawet przy naprężeniach, które według obliczeń są znacznie mniejsze niż krytyczne. Bowiem, poza poprawnością obliczeń, w rzeczywistości mogą decydować o stateczności czynniki pomijane w analizach wytrzymałościowych: niedokładności wykonawcze powodujące odchylenia elementów od położeń teoretycznych, odmienność warunków brzegowych podparcia elementów od założonych w obliczeniach itp. Na przykład, nawet małe nie płaskości blach, z których zrobiono środniki wysokich blachownic doprowadzały do ich awarii wskutek utraty stateczności. [przypisy: docieplenie poddasza, koszulka rezi, mrówka sanok ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: docieplenie poddasza koszulka rezi mrówka sanok

Najczęściej czytane:
Kształtowanie sieci arterii

Kształtowanie sieci arterii wynika z poszczególnych cech ruchu, jak jego płynność, szybkość i rodzaj. Pod względem płynności ruchu rozróżniamy arterie o ruchu przeważająco płynnym, tj. arterie tranzytowe miejskie i przede wszystkim zamiejskie. Pojazdy na nich sie nie zatrzymują lub zatrzymują sie w rzadkich wypadkach i w dużych odstępach, dzięki czemu mogą rozwijać znaczną szybkość. Arterie […]

Nowoczesna architektura : Konkurs “Bitwa o budynki” EPA

Muzeum Sztuki i Projektowania / Brad Cloepfil z Allied Works Architecture. pov_steve Program Energy Star Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) uruchomił konkurs na budowę budynków w 2012 r .: bitwa o budynki. W tym roku 3200 budynków w całym kraju będzie konkurować w celu poprawy efektywności energetycznej, obniżenia kosztów użytkowania i ochrony zdrowia i środowiska. […]

DevURL
Partnerzy serwisu: