Przykladem sa katastrofy spowodowane utrata statecznosci elementów konstrukcji

Przykładem są katastrofy spowodowane utratą stateczności elementów konstrukcji. Jest to zjawisko szczególnie groźne, bo zwykle występuje nagle i powodując zmianę kształtu elementu konstrukcji, zmienia w niej często rozkład sił wewnętrznych. Wzrost liczby katastrof spowodowanych utratą stateczności wystąpił przy końcu XIX i . na początku XX w gdy zaczęto stosować kratownice stalowe coraz większych rozpiętości. Duże działające w nich siły wewnętrzne wymagały stosowania prętów w przekrojach złożonych, których części łączono kratownicowymi przewiązkami. Okazało się, że wiedza o zjawisku wyboczenia takich prętów, obciążonych dużymi siłami ściskającymi była niedostateczna, co doprowadziło do nieszczęść. Powtórnie liczne katastrofy wskutek wyboczenia elementów konstrukcji mostów pojawiły się w połowie XX w. , z wprowadzaniem do praktyki mostów blachownicowych dużych rozpiętości, z pomostami w postaci płyt ortotropowych. Mosty te były projektowane zgodnie z zasadami ówczesnej wiedzy inżynierskiej. Szczegółowe badania i analizy przeprowadzone po katastrofach wykazały jednak, że elementy mostów ulegają wyboczeniom, nawet przy naprężeniach, które według obliczeń są znacznie mniejsze niż krytyczne. Bowiem, poza poprawnością obliczeń, w rzeczywistości mogą decydować o stateczności czynniki pomijane w analizach wytrzymałościowych: niedokładności wykonawcze powodujące odchylenia elementów od położeń teoretycznych, odmienność warunków brzegowych podparcia elementów od założonych w obliczeniach itp. Na przykład, nawet małe nie płaskości blach, z których zrobiono środniki wysokich blachownic doprowadzały do ich awarii wskutek utraty stateczności. [przypisy: gruz kruszony, aprepitant, żeliwo szare ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: aprepitant gruz kruszony żeliwo szare

Polecamy również:
Zobacz wyjątkowe reprodukcje na płótnie drukowane na prawdziwym płótnie!
Najczęściej czytane:
Architektura: Zwycięski projekt National Mall Design / Gustafson Guthrie Nichol + Davis Brody Bond

GGN / Methanoia Gustafson Guthrie Nichol i Davis Brody Bond zostali niedawno ogłoszeni zwycięzcami konkursu National Mall na Union Square. Jako najbardziej odwiedzany park w kraju, przyciągający ponad 25 milionów odwiedzających rocznie, Union Square jest miejscem ważnych historycznych wydarzeń od prezydenckich inauguracji po publiczne zgromadzenia i demonstracje. Położone u podstawy Kapitolu, zostały ocenione pod względem […]

Wyloty ulic poprzecznych

Wyloty ulic poprzecznych z ruchem kołowym na arterię główną umieszczać nie gęściej niż w odległościach 350—500 metrów. Są to bowiem odległości, na których pojazdy motorowe mogą rozwijać racjonalne szybkości bez konieczności ciągłego zwalniania biegu, zatrzymywania się i ponownego przyśpieszania. Przekroje podłużne i poprzeczne należy kształtowac — z uwzględnieniem warunków gospodarczych — w sposób odpowiadający faktycznym […]

DevURL
Partnerzy serwisu: