Przykladem sa katastrofy spowodowane utrata statecznosci elementów konstrukcji

Przykładem są katastrofy spowodowane utratą stateczności elementów konstrukcji. Jest to zjawisko szczególnie groźne, bo zwykle występuje nagle i powodując zmianę kształtu elementu konstrukcji, zmienia w niej często rozkład sił wewnętrznych. Wzrost liczby katastrof spowodowanych utratą stateczności wystąpił przy końcu XIX i . na początku XX w gdy zaczęto stosować kratownice stalowe coraz większych rozpiętości. Duże działające w nich siły wewnętrzne wymagały stosowania prętów w przekrojach złożonych, których części łączono kratownicowymi przewiązkami. Okazało się, że wiedza o zjawisku wyboczenia takich prętów, obciążonych dużymi siłami ściskającymi była niedostateczna, co doprowadziło do nieszczęść. Powtórnie liczne katastrofy wskutek wyboczenia elementów konstrukcji mostów pojawiły się w połowie XX w. , z wprowadzaniem do praktyki mostów blachownicowych dużych rozpiętości, z pomostami w postaci płyt ortotropowych. Mosty te były projektowane zgodnie z zasadami ówczesnej wiedzy inżynierskiej. Szczegółowe badania i analizy przeprowadzone po katastrofach wykazały jednak, że elementy mostów ulegają wyboczeniom, nawet przy naprężeniach, które według obliczeń są znacznie mniejsze niż krytyczne. Bowiem, poza poprawnością obliczeń, w rzeczywistości mogą decydować o stateczności czynniki pomijane w analizach wytrzymałościowych: niedokładności wykonawcze powodujące odchylenia elementów od położeń teoretycznych, odmienność warunków brzegowych podparcia elementów od założonych w obliczeniach itp. Na przykład, nawet małe nie płaskości blach, z których zrobiono środniki wysokich blachownic doprowadzały do ich awarii wskutek utraty stateczności. [przypisy: docieplenie poddasza, koszulka rezi, mrówka sanok ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: docieplenie poddasza koszulka rezi mrówka sanok

Najczęściej czytane:
Linia dwutorowa wraz z urządzeniami pomocniczymi i centralnymi

Koszt budowy jednego kilometra linii dwutorowej wraz z urządzeniami pomocniczymi i centralnymi, jak elektrownie, warsztaty itd. wynosi ponad dziesięć milionów złotych w złocie. Sieci te budowane są zwykle w ten sposób, że odpowiednio do miejscowych możliwości technicznych, linia jest prowadzona nad poziomem ulic lub pod poziomem. Fragmenty nadziemne linii prowadzi się na wysokości takiej, aby […]

Ruch ciężarowy

To samo dotyczy ruchu ciężarowego, który na szosach zamiejskich w ciągu doby wynosi od fet. a ntora kilkudziesięciu do dwóch tysięcy i więcej ton, obliczenia te winny być prowadzone bardzo dokładnie i wszechstronnie, aby dać w wyniku liczby z jednej strony dotyczące zużycia jezdni, z drugiej natężenia i rodzaju ruchu. Określą one pożądane przekroje ulicy […]

DevURL
Partnerzy serwisu: