Wiele katastrof, zwlaszcza mostów duzych rozpietosci, spowodowala utrata statecznosci
Wiele katastrof, zwłaszcza mostów dużych rozpiętości, spowodowała utrata stateczności (wyboczenie) elementów konstrukcji i nadal należy to do największych zagrożeń wytrzymałościowych. Szczególnie są narażone na wyboczenie konstrukcje smukłe i cienkościenne, w których stateczność decyduje o nośności. Dlatego zainteresowanie problemem bezpieczeństwa konstrukcji ze względu na utratę stateczności wystąpiło ze szczególną ostrością po II wojnie światowej. Jest ono związane z ówczesną tendencją budowy konstrukcji mostowych dużych rozpiętości z bardzo ekonomicznych cienkościennych użebrowanych dźwigarów blachownicowych o przekrojach skrzynkowych. Właśnie wiele takich konstrukcji uległo katastrofom wskutek utraty stateczności swych elementów, głównie środników. Między innymi zostały w ten sposób zniszczone cienkościenne dźwigary o przekrojach skrzynkowych mostów w Milford Haven (Anglia), w Wiedniu (Austria), w Melbourne, most West Gate (Australia) i wiele mostów w RFN. Ocena rzeczywistego bezpieczeństwa konstrukcji mostu ze względu na możliwość utraty stateczności jej elementów sprawia dotychczas znaczne trudności. Elementy konstrukcji mogą ulec wyboczeniu bez uprzedniego wystąpienia odkształceń plastycznych. Utrata stateczności może mieć wiele postaci, gdyż poszczególne elementy konstrukcji ulegają rozmaitym postaciom wyboczenia. [hasła pokrewne: docieplenie poddasza, koszulka rezi, frykas lublin ]
Powiązane tematy z artykułem: docieplenie poddasza frykas lublin koszulka rezi