Wiele katastrof, zwlaszcza mostów duzych rozpietosci, spowodowala utrata statecznosci

Wiele katastrof, zwłaszcza mostów dużych rozpiętości, spowodowała utrata stateczności (wyboczenie) elementów konstrukcji i nadal należy to do największych zagrożeń wytrzymałościowych. Szczególnie są narażone na wyboczenie konstrukcje smukłe i cienkościenne, w których stateczność decyduje o nośności. Dlatego zainteresowanie problemem bezpieczeństwa konstrukcji ze względu na utratę stateczności wystąpiło ze szczególną ostrością po II wojnie światowej. Jest ono związane z ówczesną tendencją budowy konstrukcji mostowych dużych rozpiętości z bardzo ekonomicznych cienkościennych użebrowanych dźwigarów blachownicowych o przekrojach skrzynkowych. Właśnie wiele takich konstrukcji uległo katastrofom wskutek utraty stateczności swych elementów, głównie środników. Między innymi zostały w ten sposób zniszczone cienkościenne dźwigary o przekrojach skrzynkowych mostów w Milford Haven (Anglia), w Wiedniu (Austria), w Melbourne, most West Gate (Australia) i wiele mostów w RFN. Ocena rzeczywistego bezpieczeństwa konstrukcji mostu ze względu na możliwość utraty stateczności jej elementów sprawia dotychczas znaczne trudności. Elementy konstrukcji mogą ulec wyboczeniu bez uprzedniego wystąpienia odkształceń plastycznych. Utrata stateczności może mieć wiele postaci, gdyż poszczególne elementy konstrukcji ulegają rozmaitym postaciom wyboczenia. [hasła pokrewne: docieplenie poddasza, koszulka rezi, frykas lublin ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: docieplenie poddasza frykas lublin koszulka rezi

Polecamy również:
Najczęściej czytane:
Podział arterii

Arterie specjalne — do dworców kolejowych, stacji towarowych, portów, przystani rzecznych i lotnisk, wielkich zakładów przemysłowych, handlowych itp., terenów sportowych, cmentarzy, do poszczególnych instytucji i gmachów komunalnych, państwowych i publicznych różnego rodzaju. Drogi strategiczne — budowane wyłącznie dla celów wojskowych, dla przemarszów wojsk i dla obsługi poszczególnych urządzeń wojskowych — zwykle na peryferiach miasta i […]

Z miłości do antyków.

Urządzanie wnętrza nie musi oznaczać wydawanie niemałej kwoty na meble i dodatki, zwłaszcza, jeżeli dysponujemy przedmiotami odziedziczonymi po dziadkach bądź rodzicach. Meble, które dostajemy w spadku mają dla nas znaczenie szczególne – tworzą więź rodzinną, są skarbnicą wspomnień. Czasami nie zdajemy sobie sprawy z tego, że znaczna część z nich to prawdziwe dzieła sztuki, rzeczy, […]

DevURL
Partnerzy serwisu: